vrijdag 20 februari 2015

Bestuurscommissie maakt geld vrij voor nieuwe vormen van democratie

De bestuurscommissie in stadsdeel Zuid heeft budget vrijgemaakt om nieuwe democratische initiatieven te stimuleren. D66 had daartoe een amendement ingediend op de begroting. Bewoners in De Pijp organiseren op 7 maart de eerste burgertop van Amsterdam. Fractievoorzitter Reinout de Vries van D66: “Het zou mooi zijn als er ook in de Rivierenbuurt, Museumkwartier, Hoofddorppleinbuurt en Buitenveldert zulke initiatieven komen.

Met het amendement wil D66 nog beter vorm geven aan de functie van ‘oren en ogen van de wijk’, die de bestuurscommissies sinds de gemeenteraadsverkiezingen vorig jaar nog nadrukkelijker hebben. “Bewoners, ondernemers en bezoekers weten zelf het beste wat er in hun buurt nodig is. Door die input zo goed mogelijk op te halen, kunnen wij in de bestuurscommissies beter afwegingen maken.”

D66 hoopt ook dat er op deze manier andere netwerken ontstaan. “Bewoners kennen bewoners en die bewoners kennen weer andere bewoners. Door hen bij elkaar te brengen, op welke manier dan ook, krijg je nieuwe en frisse ideeën. Precies wat we nodig hebben.”

De eerste burgertop van Amsterdam vindt plaats in De Pijp op 7 maart. Het is volgens De Vries niet de bedoeling dat in alle wijken een burgertop ontstaat. “In De Pijp werkt het goed om een burgertop te organiseren. Op een andere plek kan dat wellicht iets anders zijn. Het idee van innovatie is juist dat je niet van tevoren van A tot Z vastlegt hoe de innovatie eruit moet zien.”