maandag 18 september 2017

Veilig fietsen en wandelen, ook op de Ferdinand Bol zuid

Sinds vorige week zijn de voorlopige plannen voor de Ferdinand Bolstraat bekend. D66 Zuid woordvoerder Eelco Huizinga: “Wij willen dat er meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers. Daardoor wordt de straat niet alleen veiliger, maar ook aantrekkelijker als winkelgebied. Dat is dus goed voor de mensen die in Pijp wonen en naar school of werk fietsen, maar ook voor de ondernemers die hun zaak in de Pijp hebben.”

De vernieuwde Ferdinand Bolstraat is een belangrijk onderdeel van de Rode Loper: de vernieuwde, doorlopende, verbinding van het Centraal Station naar Europaplein. Huizinga: “Uiteindelijk willen wij dat de Rode Loper tot aan de RAI zal komen. Nu lijkt hij nog abrupt aan zijn einde te komen, op de kruising met de Ceintuurbaan. Terwijl tientallen meters verderop al het Cornelis Troostplein ligt. Een veel logischer plek.”

D66 dringt al sinds 2008 aan op de herinrichting van de Ferdinand Bolstraat zuid. In de toenmalige stadsdeelraad zorgde D66 al voor het extra geld waarmee de Ferdinand Bolstraat zuid nu kan worden opgeknapt. Huizinga: “We geven daarbij prioriteit aan meer, veiliger, ruimte voor fietsers en voetgangers.”

De aanzet voor het nieuwe ontwerp past in de visie van D66 om het winkelgebied in de Pijp gevarieerd en aantrekkelijk te houden.  In een tijd waarin veel online gebeurt moeten winkelstraten iets extra’s bieden. Allure, functionaliteit, plezier. De vernieuwde Ferdinand Bol krijgt het allemaal.

De gemeente heeft de voorlopige plannen nu bekend gemaakt. Amsterdammers die in en om de Ferdinand Bol wonen en werken zijn uitgenodigd om mee te denken over het definitieve ontwerp:

• Datum: dinsdag 19 september 2017
  • Tijd: 19.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur) tot ca. 21.00 uur