maandag 5 februari 2018

Verslag buurtgesprek Amsterdam Zuid

Afgelopen zaterdag 3 februari vond het buurtgesprek Amsterdam Zuid plaats. Doel van dit buurtgesprek was het laten zien van de waarde, kracht en resultaten van maatschappelijke initiatieven en organisaties. Onder het mom van “leer je stadsdeel kennen”, waren er drie organisaties uitgenodigd om te vertellen over hun werkzaamheden en eventuele problemen die ze tegenkwamen.

De eerste organisatie die aan bod kwam, was Casa Migrante. Casa Migrante is een stichting die zich inzet voor Spaanstalige migranten in Amsterdam. Vaak fungerende als eerste bestemming van Spaanstalige migranten, helpt Casa Migrante met veel praktische zaken zoals contact met de overheid, maar ook met taallessen, juridische bijstand en integratie. Als stichting met tientallen vrijwilligers ervaart Casa Migrante ook problemen: hoe blijven we zichtbaar, ontvangen we voldoende subsidie en kunnen we blijven in het pand waar we zitten? De aanwezigen bij het buurtgesprek waren in elk geval onder de indruk van de enorme inzet van Casa Migrante. Amsterdam is van iedereen, dus ook van een migrant uit Honduras. Het is mooi om te zien dat voor diegenen die hulp nodig hebben, altijd betrokken Amsterdammers klaar staan om samen de handen uit de mouwen te steken.

Oma’s Soep was het tweede initiatief dat kwam spreken. Oma’s Soep is opgericht door twee studenten en maakt samen met oudere mensen in Amsterdam gezonde maaltijdsoepen. Daarmee slaat Oma’s Soep vele vliegen in een klap. Allereerst is het koken een vast moment in de week, wat eenzaamheid van ouderen tegengaat. Ouderen die meehelpen met het maken van de soepen, mogen de soep gratis opeten als lunch. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van afgedankte groenten, die nog goed te gebruiken zijn in soepen. Hiermee wordt voedselverspilling tegengegaan. Ook worden de soepen voor een lage prijs verkocht, ideaal voor mensen die een gezonde maaltijdsoep willen, maar niet altijd even veel te besteden hebben. Oma’s Soep is in korte tijd flink gegroeid, wat geïllustreerd werd door een filmpje van RTL waarin ouderenambassadeurs Gerard Joling en Gordon langskwamen bij de heren van Oma’s Soep. De sympathie van de aanwezigen bij het buurtgesprek was snel gewonnen; Oma’s Soep is een prachtig initiatief, dat vooral moet blijven voortbestaan. Overigens is Oma’s Soep nog op zoek naar een nieuw pand waarin de soepen gemaakt kunnen worden. Heb je een tip? Laat het ze weten via oma-soep@outlook.com.

De laatste organisatie die sprak was Cinetol, waar het buurtgesprek ook plaatsvond. Cinetol is de naam van het grote, opvallende, glazen pand in de Tolstraat en vormt een broedplaats en podium voor kunstenaars. Vooral opkomende kunstenaars wordt een plek geboden; van de grafisch kunstenaar tot de muzikant, iedereen weet zijn weg te vinden naar Cinetol. Cinetol vindt het belangrijk om geworteld te zijn in de buurt en dus goed contact met de omgeving te hebben. Mooi om te zien was dat ook de vertegenwoordiger van een andere broedplaats in Amsterdam aanwezig was, die gepassioneerd vertelde over mogelijke plannen tot uitbreiding, de populariteit van broedplaatsen onder opkomende kunstenaars en artiesten en de diversiteit van het vak. Cinetol is een leuke locatie, met mooie zaaltjes, een gezellige bar (de Tolbar) en in de zomer ook een leuk terras. Het was mooi om te zien hoe Cinetol een leegstaand pand heeft veranderd in een ontzettend veelzijdig huis voor velen: kunstenaars, artiesten, buurtbewoners… en zelfs een enkele toerist werd in de Tolbar gespot!

Ook sprak D66-lijsttrekker Reinier van Dantzig, die een mooi verhaal hield over waarom buurtgesprekken, die ook door de andere deelafdelingen van D66 Amsterdam worden georganiseerd, zo nuttig en leuk voor hem zijn. Maatschappelijke organisaties bestaan uit vele, vaak onbetaalde, vrijwilligers, die zich met hart en ziel inzetten voor een betere stad. Dat levert Reinier niet alleen inspiratie op, maar ook de wetenschap dat de politiek het nooit alleen kan, maar altijd samen met al die betrokken Amsterdammers. Daarnaast vertelde Reinier over waarom D66 heeft besloten om niet te willen samenwerken met Forum voor Democratie in Amsterdam. Directe aanleiding waren de uitspraken van de nummer 2 op de lijst in Amsterdam, die zwarte mensen minder intelligent achtte dan witte mensen, met daarna de reactie van voorman Thierry Baudet daarop, dat dat simpelweg wetenschappelijk onderzoek was. Dit soort uitspraken gaan D66 veel en veel te ver, omdat het openlijk racisme is en niets bijdraagt aan een stad waarin iedereen gelijkwaardig is. Als D66 Amsterdam Zuid zijn we heel blij met een lijsttrekker die keer op keer afstand neemt van racisme en extremisme.