maandag 21 januari 2019

Blog Sebastiaan: Cultuur Clubhuis Amstel geopend!

Stadsdeelvoorzitter Sebastiaan Capel opende recent het Cultuur Clubhuis Amstel in de Pijp. Hij blogt over de (lange) aanloop naar dit moment en over de kansen die deze plek aan het stadsdeel biedt. Hij heeft een duidelijke boodschap: CC Amstel is eindelijk open, ga kijken!

Het risico van mijn werk is dat als een probleem of dossier is afgerond, je meteen doorgaat met het volgende. Dit terwijl dat vaak geen recht doet aan wat er allemaal is gedaan en gebeurd. Ook zijn er onderwerpen in mijn werk die het helemaal waard zijn om langer bij stil te staan. De opening van een nieuwe culturele hotspot is dat natuurlijk wel! Het nieuwe theater CC Amstel en de bibliotheek vestiging van de OBA in ditzelfde gebouw in de Pijp is er zo een.

Aanloop

Het oorspronkelijke besluit om een nieuw theater te gaan bouwen (voor het Ostade theater toen, later Ostade A’dam) stamt uit 2007 en mijn voorganger Simone Kukenheim heeft tussen 2010 en 2014 tegen de stroom in dat besluit vastgehouden. Terecht!
De afgelopen jaren kwamen er nog genoeg beren op de weg, kinken in de kabel en nog heel veel meer, maar zoals ik mijn speech tijdens de opening zei “fuck, het is ons gewoon gelukt!” Met ons bedoel ik de gemeente, het Ostadetheater en de OBA. Die twee instellingen hebben een fonkelnieuw gebouw tot hun beschikking en werken samen om hier een bruisende plek van ontmoeting, educatie, cultuur en nog veel meer van te maken voor bewoners van Zuid, de stad en daarbuiten.

Binding

Hiermee is ons mooie stadsdeel een nieuwe culturele hotspot rijker maar dat is niet het enige. Naast het theater en de bieb, is er ook een nieuw hotel gekomen in het oude Gemeentearchief aan de Amstel. Ook zijn er huizen voor gezinnen en voor studenten gebouwd. Samen met de al bestaande woningen, de culturele school IVKO, de broedplaats Cinetol en de kantoren van onder andere diamantair Asscher is hier een vernieuwd stuk stad gebouwd.  Een vernieuwd stukje stad dat divers qua bewoners en bezoekers is. Waar de bieb en het theater elkaar versterken, waar scholieren en toeristen elkaar tegenkomen en waar op het vernieuwde Dora Tamanaplein oude en nieuwe bewoners elkaar ontmoeten. Op het buurtfeest vorig jaar bleek dat laatste al enorm goed te werken.