zondag 12 mei 2019

Blog Erik: Geef ruimte aan winkelstraat van de toekomst

De Amsterdamse ondernemers zijn de ogen en oren van de wijk. Zij ontvangen de pakketjes voor hun buren en staan klanten terzijde met persoonlijk advies. Amsterdammers besteden nu al meer dan 20% van hun boodschappen on-line. De stad verandert. Daarom is het goed dat de gemeente samen mèt ondernemers en vastgoedeigenaren nadenkt over de winkelstraat van de toekomst. Anders hebben we straks een batterij failliete ondernemingen of nog meer massagesalons in plaats van aantrekkelijke winkels en eigentijdse horecaondernemingen in de buurt. En zijn de ondernemers niet meer de ogen en oren van wijk.

Terecht heeft de gemeente regels heeft opgesteld tegen de Nutella-explosie in het centrum. De publieke discussie moet echter niet alleen gaan over het winkelaanbod in het centrum, maar ook over het ondersteunen van Amsterdamse ondernemers, buiten èn binnen de ring, die dagelijks klaar staan voor hun klanten.

Nieuwe formules

De Van Woustraat bijvoorbeeld ontwikkelt zich dankzij ondernemingen als Hutspot (een mengformule van design en horeca), Luza’s Coffeeclub (o.a. glutenvrije cakes), Wines & Roses (biologische wijnen) en Meatless District (Vegan restaurant) weer tot een eigentijdse winkelstraat. Ook de ondernemers van de Albert Cuyp willen graag hun markt aanpassen aan de eisen van deze tijd. Laten we goed luisteren naar de ideeën van deze ondernemers. Met betutteling en trage besluitvorming over de herinrichting van een straat helpen we hen immers niet verder.

Een ondernemer moet vaak adviseurs inhuren voor de complexe aanvraag van vergunningen. Het zou de gemeente sieren om naast het loket burgerzaken ook een loket ondernemerszaken in het stadsdeel te openen, zodat ondernemers sneller antwoord kunnen krijgen op hun vragen. Verdere beperking van mengformules is ongewenst. Het geeft ondernemers immers de mogelijkheid om nieuwe concepten te ontwikkelen die passen bij de wensen van consumenten van deze tijd. Aantrekkelijke winkelstraten bereiken we door actief samenwerking verder te stimuleren tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente. Zij hebben uiteindelijk een gemeenschappelijk belang: veel blije klanten in een leuke winkelstraat. Ook woningbouwverenigingen kunnen hun rol pakken door hun bestaande winkelruimtes te verhuren aan creatieve ondernemers of lokale ambachten. Laten we de initiatieven van ondernemers ondersteunen om gezamenlijk bedrijfsafval te recyclen, in plaats van al die vuilcontainers op straat te laten slingeren en laten we nu echt investeren in nieuwe vormen van duurzame logistiek in plaats van nog meer bezorgauto’s toe te laten.

Waardering

In Amsterdam Zuid staan ruim 13.000 medewerkers dagelijks klaar voor hun klanten in een van de 3.800 winkels of horecagelegenheden. Zij verdienen meer waardering voor hun rol in de buurt en ook de ruimte om te kunnen ondernemen! En dan zorgen ondernemers ook voor de verbinding in de wijk. Onze ogen en oren in de straat.

Deze blog is geschreven door Erik Schmit. Hij is lid van de stadsdeelcommissie in Amsterdam Zuid voor De Pijp/Rivierenbuurt. Naar aanleiding van deze blog vragen aan Erik of überhaupt een vraag over de buurt? Mail Erik op: erik_schmit@hotmail.com.