dinsdag 18 juni 2019

Column Sebastiaan: Laat de zomer maar komen

“Ik heb de zomer in mijn bol, alle terrassen zitten vol”, zong André Hazes. En zo is het! Er hoeft maar een straaltje zon door de wolken heen te gluren en de bewoners en bezoekers van Amsterdam strijken neer op een terras om een drankje te doen, mensen te kijken en de stad aan zich voorbij te zien trekken. André Hazes zag bij het zingen van zijn nummer ongetwijfeld ook zijn eigen Pijp voor zich, want daar zijn genoeg terrasjes te vinden. Dat biedt vertier voor bewoners en bezoekers, omzet voor ondernemers en maakt de Pijp tot de levendige buurt die het is en altijd is geweest. In de tijd dat Hazes er opgroeide waren er misschien wel meer kroegen dan er nu zijn. Maar terrassen vragen ook om verantwoordelijkheden om te zorgen dat het leefbaar blijft voor de omgeving.

Ten eerste ligt daarvoor een verantwoordelijkheid bij de gemeente. Want wij vergunnen horeca en terrassen. Daarbij zorgen we ervoor dat er genoeg doorloopruimte is, dat we eisen stellen aan geluid en er regels zijn voor het inzamelen van afval. In de Pijp hebben we als gemeente verdergaande beperkingen opgelegd om groei van terrassen te voorkomen met zogenaamde “Terrasplannen”. In wijken of straten waar we openbare ruimte “winnen”, zoals de Frans Halsbuurt waar 600 parkeerplekken verdwijnen, bevriezen we de omvang van huidige terrassen. Er kan in de Pijp, op enkele straten na, sowieso geen horeca meer bijkomen.

Daarnaast is een ondernemer verantwoordelijk voor zijn terras. Die moet zich aan zijn vergunning houden qua omvang en openingstijden. Maar ook zorgen dat zijn bezoekers zich daaraan houden. En zorgen dat de omgeving geen overlast ervaart. Het mooiste zou zijn als ondernemers en bewoners samen afspraken maken.

Tenslotte zijn de bezoekers zelf natuurlijk ook verantwoordelijk. Bijvoorbeeld door niet buiten de terrassen te gaan zitten of staan, door niet keihard te gillen, zingen of schreeuwen. Eigenlijk door zich gewoon normaal te gedragen.  Op deze manier zorgen we met elkaar dat terrassen één van de ingrediënten zijn voor een leuke,  levendige én leefbare stad. Dat geldt voor de Pijp, Zuid en voor heel Amsterdam. Oók met de zomer in onze bol, alle terrassen vol en André Hazes uit de boxen. Maar niet te hard!