woensdag 26 juni 2019

Succesvolle religietour door Amsterdam Zuid

Op zondag 26 mei vond de religietour van D66 Amsterdam Zuid plaats. Op deze dag trok een groep van ongeveer 15 D66ers het stadsdeel in om te praten over het belang wat religie heeft voor sommige mensen, en een beeld te krijgen van wat er leeft onder gelovige gemeenschappen in Zuid. Het was een interessante middag met veel nieuwe inzichten.

Eerst werd een bezoek gebracht aan de synagoge van de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam in de Rivierenbuurt. We werden door de sjammes (koster) van de synagoge ontvangen en rondgeleid. We hebben veel ins en outs over het gebouw en joodse tradities gekregen. Ook is er gesproken over actuele thema’s die op dit moment spelen in de joodse gemeenschap.

Vervolgens zijn we per fiets doorgegaan naar de Selimiye Moskee in de Pijp. Hier werden we ontvangen en rondgeleid door twee leden van het moskeebestuur. Aangezien het bezoek plaatsvond gedurende de Ramadan, is onder andere gesproken over het belang voor moslims van deze maand. Ook de voorzitter van de jongerenorganisatie van de moskee was aanwezig, om te vertellen over alle initiatieven waar zij mee bezig zijn en wat er leeft onder jonge moslims.

De middag werd afgesloten met een gezellige borrel op het terras van Café Sweelinck.