woensdag 22 april 2020

D66 Zuid: Nu tandje erbij voor meer middenhuur in Amsterdam Zuid

Dagelijks lezen we het nieuws over het tekort aan middenhuur-woningen in Amsterdam. Nog erger, de gemeente Amsterdam publiceerde in januari dat het aandeel middeldure woningen in Amsterdam verder is gedaald van 15,6% (2017) naar 14,4% (2019). Ook in Amsterdam Zuid is dit merkbaar.

Amsterdam Zuid dreigt een stadsdeel te worden voor heel arm of heel rijk. Voor inwoners met een middeninkomen, zoals bijvoorbeeld onderwijzers, verplegers en politieagenten en voor starters op de woningmarkt zoals afgestudeerden en young professionals zijn er onvoldoende kansen op een geschikte woning.

Reden voor D66 om het stadsdeelbestuur een toelichting te vragen over het bouwen van nieuwe middenhuur-woningen in Amsterdam Zuid. De recente publicatie van het CBS dat in Amsterdam nauwelijks nog bouwvergunningen worden verstrekt maakt deze vraag nog urgenter. Het lukt ons wel om in 18 maanden de 80 meter hoge kantoortoren van de European Medical Agency op de Zuidas te bouwen, maar middenhuur erbij duurt echt heel lang. Waarom niet dezelfde ambitie om 1.500 nieuwe middenhuur-woningen in Amsterdam Zuid te realiseren? Het is noodzaak nu een tandje erbij te zetten voor meer middenhuur-woningen in Amsterdam Zuid, zodat straks ook meer mensen met een middeninkomen in Amsterdam Zuid kunnen wonen.

Er zijn ook lichtpuntjes. Onlangs werd in Buitenveldert de eerste paal geslagen voor Q-Residences, een project met wel 99 middenhuur-woningen, het oude stadsdeelkantoor aan de Karel du Jardinstraat in de Pijp is getransformeerd naar middenhuur-appartementen, waarvan er inmiddels bijna 50 bewoond zijn en straks nog circa 25 bijkomen. Ook op de Zuidas worden nieuwe middenhuur-woningen opgeleverd. Dit is echter wat D66 betreft nog veel te weinig. Er is echt meer inspanning nodig om meer middenhuur-woningen in Amsterdam Zuid te gaan bouwen. Het is goed dat de gemeente recent -mede op initiatief van D66- met marktpartijen afspraken heeft gemaakt om 10.000 middenhuur-woningen in Amsterdam te bouwen. Maar wat betekent dit voor Amsterdam Zuid?

In het stadsdeel zijn concrete plannen om de komende vijf jaar in totaal meer dan 1.500 nieuwe middenhuur-woningen te realiseren: in bijvoorbeeld het nieuw te ontwikkelen Havenstraatterrein, tijdens de herontwikkeling van de Schinkelbuurt, op de oude Ford-locatie bij de Utrechtsebrug en bij de transformatieprojecten Vreugdehof in Buitenveldert en aan het Surinameplein. De ervaring leert dat besluitvorming tijdens dergelijke projecten vertraging kan oplopen. Daarom dringt D66 erbij het stadsbestuur op aan om een tandje erbij te zetten zodat deze projecten alle kans van slagen hebben en om in samenwerking met marktpartijen en woningcorporaties te kijken waar in Amsterdam Zuid nog meer middeldure woningen gerealiseerd zouden kunnen worden.

Alleen in een eendrachtige, voortvarende samenwerking tussen stadsbestuur, marktpartijen en woningcorporaties kan de ambitie van 1.500 nieuwe middenhuur-woningen in Amsterdam Zuid gerealiseerd worden, want ook mensen met een middeninkomen, zoals de onderwijzer, politieagent, de afgestudeerde of young professional verdienen echt meer kans op een betaalbare woning in Amsterdam Zuid.

Erik Schmit
Lid Stadsdeelcommissie Amsterdam Zuid