maandag 31 augustus 2020

Erkenning maar ook klappen voor cultuur in Zuid

In de zomer zijn de besluiten voor de vierjarige subsidies door het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) genomen. Zuid heeft een zeer rijk en diverse culturele infrastructuur waar meerdere instellingen de afgelopen jaren deze subsidie ontvingen. De uitkomsten vallen dit jaar niet voor alle instellingen goed uit. Reden voor Alexander Doijer om in de stadsdeelcommissie aanstaande woensdag  te vragen naar de gevolgen van deze besluiten voor de kunst en cultuur in Zuid.

Winnaars en verliezers

Uit de besluiten van het AFK blijkt onder meer goed nieuws voor podium Cinetol in de Pijp en Zone2Source in het Amstelpark. Zij zijn opgenomen in de vierjarige subsidieregeling van het AFK. Het mooie van deze instellingen is dat ze de afgelopen jaren in de subsidieregeling van stadsdeel Zuid zaten. D66 ziet deze doorgroei, die eerder Art Zuid en OCCII ook maakten, als een goed bewijs van het succesvolle kunstbeleid in het stadsdeel en de ambities van instellingen om door te groeien.
Maar Art Zuid, de tweejaarlijkse beeldenroute, en het Vondelpark Openluchttheater zijn niet gehonoreerd, dat vindt D66 heel erg spijtig. Ook podium CC Amstel in de Pijp is niet opgenomen. D66 hoopt dat vanuit het stadsdeel hier een oplossing voor wordt gevonden.

Beleid kunst in Zuid voortzetten
In Zuid zijn twee subsidieregelingen die D66 beide graag voortgezet wil zien. Het dagelijks bestuur heeft de regeling voor eenmalige kunstinitiatieven voor de zomer vastgesteld. In een gesprek eerder dit jaar met de portefeuillehouder Cultuur en de Adviescommissie Kunst van Zuid (ACK) heeft D66 aangegeven dat ook de periodieke regeling (voor vier jaar) wat hen betreft ook voortgezet moet worden.

Alexander Doijer, woordvoerder cultuur voor D66 Zuid: “kunst en cultuur zijn een verrijking voor de stad, voor de bewoners en bezoekers. In Zuid hebben we heel veel instellingen, galeries en kunstenaars en veel diversiteit. Dat is fantastisch, maar we moeten daar wel voor blijven zorgen. De uitkomsten van de subsidies van het AFK zijn een erkenning voor sommigen, maar andere instellingen vallen buiten de boot. Dat is heel zonde, bijvoorbeeld voor Art Zuid en het Vondelpark Openluchttheater. D66 hoopt dat zij op een andere manier fondsen kunnen verwerven, want zij zorgen voor verrijking van Zuid en de hele stad. Ik ben benieuwd of het stadsdeel hier een rol kan spelen en hoe de culturele infrastructuur van ons stadsdeel verder ervoor staat, ook ons nieuwe theater CC Amstel. Daar ga ik woensdag naar vragen bij het dagelijks bestuur.”