woensdag 2 september 2020

D66 Zuid: Laat studenten deze corona-winter niet in de kou staan!

Het studiejaar is begonnen, maar niet alle studenten zien een rooskleurige winter tegemoet. Je zal noodgedwongen maar alleen op je studentenkamer online colleges moeten volgen of je bijbaantje in de horeca door de coronacrisis zijn kwijtgeraakt. Bovendien is het woningtekort onder studenten nog groter dan voorheen. Studenten in de afstudeerperiode lopen door de coronacrisis vertraging op en veel eerstejaars zoeken juist nu een woning. Daarom vragen Angelo Verhoeven en Erik Schmit namens D66 Zuid het stadsdeelbestuur om nu actie te nemen om de effecten van de coronacrisis voor studenten verzachten.

Erik Schmit: “Als docent hoor ik dagelijks van mijn studenten de impact die de coronacrisis heeft op hun dagelijks leven. Niet alleen het gebrek aan een woning, maar ook het gebrek aan ruimte om elkaar te ontmoeten en samen te ontspannen. Dat is volgens mij een wezenlijk onderdeel van je studentenperiode en je persoonlijke ontwikkeling”.

D66 Zuid heeft het Dagelijks Bestuur van Amsterdam Zuid om specifieke acties gevraagd om de effecten van de coronacrisis voor studenten te verzachten, zoals de introductie van een kortingspas voor zwembaden, gemeentelijke sportinstellingen en fitnessclubs, het uitbreiden van het aantal corona-proof studieplekken en ontmoetingsruimtes in openbare bibliotheken, verruiming van de opening van de terrassen in de winter tot 22.00 uur (i.p.v. sluiting om 20.00 uur) en het beschikbaar maken van grote ruimtes waar studenten zelf corona-proof parties kunnen organiseren. D66 Zuid pleit tevens om te onderzoeken waar meer tijdelijke containerwoningen kunnen worden geplaatst, bijvoorbeeld op plekken waar vertraging is ontstaan in de oplevering van bouwprojecten.

Angelo Verhoeven: “Als student weet ik dat studenten en studentenverenigingen creatief genoeg zijn om corona-proof activiteiten te organiseren die de studietijd in corona-tijd een beetje aangenamer kunnen maken. Deze voorstellen geven studenten een duwtje in de rug om de effecten van de coronacrisis op hun studententijd te verzachten”.

Heb jij ideeën wat het stadsdeel kan doen om de effecten van de coronacrisis op jouw studietijd te verzachten? We horen graag van je! Mail je idee naar fractie@d66amsterdamzuid.nl