zondag 1 november 2020

D66 Zuid vraagt succesvol om versneld uitbreiden aantal fietsparkeerplekken

De stadsdeelcommissie heeft het plan van D66 om het aantal fietsparkeerplekken in Amsterdam Zuid versneld uit te breiden aangenomen. De partij vroeg om het aantal fietsparkeerplekken in buurten met een lage parkeerdruk versneld uit te breiden. Een meerderheid van de stadsdeelcommissie steunde het plan dat ook namens GroenLinks en de PvdA is ingediend.

D66 Amsterdam Zuid ziet in het stadsdeel graag meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Zeker in buurten waar de parkeerdruk afneemt. “Bewoners ervaren veel overlast van geparkeerde fietsen op de stoepen” legt stadsdeelcommissielid Erik Schmit (D66) uit, “ook ten tijde van corona is er juist behoefte aan meer ruimte op de stoepen”.

D66 vraagt het stadsdeelbestuur het aantal fietsparkeerplekken versneld uit te breiden in buurten waar de parkeerdruk lager is dan 90%, zoals bijvoorbeeld in de Willibrordusbuurt Noord of Marathonbuurt Oost. Een van de mogelijkheden om fietsparkeerplekken versneld uit te breiden is door het plaatsen van zogenaamde fietsvlonders. De partij vindt het belangrijk dat bewoners betrokken worden bij het bepalen van de nieuwe fietsparkeerplekken.